סרטן השד. לא סתם.

איריס אהבה את החיים ואהבה לחיות, אולי הרגישה שאין לה הרבה זמן לבזבז כאן בעולם, אז צריך להפיק ממנו את המיטב. בגדול וביוקר. כשגילתה גוש בשד, ביולי 2010, היא ניגשה אלי. "תראה מה יש לי פה", היא אמרה. "אני לא מבין בזה, תקבעי תור לרופא", אמרתי לה בהדחקה הידועה שלי. בתוך תוכי הבנתי שזה סרטן. אחרי כמה דקות היא מיששה גם את בית השחי והרגישה שם עוד גוש. מיד באותו יום התקשרה למכון רביד בעזריאלי וקבעה תור לאולטראסאונד וממוגרפיה. תוך שלושה ימים נערכה הבדיקה ולאחר מכן ביופסיה, המתנה לתוצאות והבשורה – "יש לך סרטן".

למה לא ללכת להיבדק אצל כירורג שד? כי עדיף להשאיר את הסרטן בארון, אם לא תבדקי אולי לא יהיה סרטן. כי עדיף לא לדעת, כי לא מדברים על המחלה ההיא, "המחלה הקשה", שמתים ממנה. כי למה להכניס ראש בריא למיטה חולה? סרטן זה איכסה, זה כימותרפיה, אובדן שיער, בחילות, הקאות, השמנה, ירידה במשקל, רעלים בגוף וכאב. אבל יש כאלה שעוברות את זה ומחלימות.

למה להבדק? כי עדיף לגלות את הסרטן בשלב הראשוני. רוב הסיכויים שאז תחלימי ממנו.

הנה הנתונים: בישראל מאובחנות מדי שנה כ-4000 נשים כחולות בסרטן שד, מתוכן כ-25% מתחת לגיל 50, 7-8% מתחת לגיל 40. גילוי מוקדם מעלה את הסיכוי להחלים מהמחלה ל-92%.

איריס גילתה את הסרטן שלה בשלב מוקדם מאוד. הגידול בשד היה פחות מסנטימטר. למרות זאת, היא היתה בצד הלא נכון של ה-92%. למרות הגילוי המוקדם, איריס נפטרה תוך שנתיים מהסרטן האלים שהשתולל בגופה. אבל זה היוצא מן הכלל, רוב הנשים במצבה של איריס היו מחלימות תוך זמן קצר.

איריס נלחמה בסרטן ובמקביל בסטיגמות של סרטן השד, כמחלה של נשים מבוגרות, כמחלה שלא מדברים עליה. איריס כתבה:

"זה מדהים אותי שבשנת 2012 עדיין אנשים מתביישים במחלה, ושעדיין נשים חושבות שסרטן שד זה מחלה של בנות חמישים ומעלה"

סרטן השד הוא עניין רציני מדי לסטטוסים מתוחכמים של קופרייטירים ולפרסום גרילה. לא עוד "אני טסה ל…", "אני עושה את זה ב…", לבבות או סמיילים. סרטן זה לא גימיק. אפשר להחלים מסרטן, אפשר לחיות איתו שנים רבות. אפשר גם למות. אם לא תיבדקי לא תדעי.

אז מה עושים? קובעים תור לכירורג שד. לא מחר, היום. בדיקה אחת, מדי שנה, יכולה להציל את חייך. זה לא כואב, אולי זה לא נעים, אבל זה קצר וזהו. נגמר. רשימה של מכוני בדיקה יש כאן, ואפשר גם לקבוע דרך קופות החולים.

איריס נפטרה שבועיים אחרי יום הולדתה הארבעים. היא אובחנה כחולה בסרטן בגיל 38.

לכי להבדק. מתים חיים מזה.

תראי, יש ים של אנשים ברחובות
רוצים לחיות, רוצים לחוות
אם נשאר ביחד עוד שנים רבות
איך נתרפק על התמונות כשנזכור שלא סתם

(אמיר דדון – לא סתם)

פוסט זה פורסם בקטגוריה סרטן, עם התגים , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

28 תגובות על סרטן השד. לא סתם.

  1. נעה הגיב:

    איזה יופי כתבת דרור. יישר כח.

    אהבתי

  2. Ditza Goldschmied הגיב:

    אתה כותב כ"כ נכון ומרגש. תודה!

    אהבתי

  3. אורי הגיב:

    לפני כמעט שנה הלכתי לראשונה לכירורג שד, הכל בזכות פוסט שלך כאן שהיה בו סרטון שבוא איריס מפצירה בנשים להיבדק. אני מקווה שהפוסט הזה שלך יגיע לעוד נשים ויגרום להם לעשות את המעשה הפשוט הזה, שלא כואב ולא מציק. תודה לך ותודה לאיריס

    אהבתי

  4. אפרת א הגיב:

    גם אני קבעתי תור לבדיקה אצל כירוגית שד רק בעקבות ההפצרות של איריס

    אהבתי

  5. רוני לזר הגיב:

    תודה לאל שכתבת, התחיל להמאס לי לחזור על עצמי ועל הדברים כמו תוכי, ואתה עשית את זה הרבה יותר יפה וחינני ממני.
    נשיקות. מתגעגעים אליכם.

    אהבתי

  6. חן הגיב:

    דרור, תודה…

    אהבתי

  7. Anat Casoy-Hatvany הגיב:

    תודה, דרור

    אהבתי

  8. Anat הגיב:

    הי דרור, אנחנו לא מכירים אך אני קוראת את הבלוג שלך, משתתפת בצערך במות איריס. מסכימה איתך כי עניין סרטן השד הוא רציני מידי לגימיקים ברשתות החברתיות ועדיף שהנשים ילכו להיבדק במקום להעלות סטטוס זה או אחר. אני החלטתי לענוד כל החודש סרט ורוד על החולצה והופתעתי שהיו נשים ששאלו אותי :" מה זה?" מבחינתי העלאת המודעות בקרב נשים ללכת להיבדק היא המטרה! ואם בזכות הסרט הורוד שאני עונדת במשך החודש הקרוב ילכו נשים/חברות להיבדק- עשיתי את שלי. יישר כח לך ןלכל משפחתך.

    אהבתי

  9. דנה הגיב:

    יפה אמרת.

    אהבתי

  10. עדי הגיב:

    משתתפת בצערך. מאחלת לך רק חדשות טובות ותודה!

    אהבתי

  11. עינב הרשקוביץ הגיב:

    תודה דרור. מעבר להיותם סטטוסים מטומטמים- הם מעליבים ולא תורמים לאף אשה לאבחון מוקדם

    אהבתי

  12. ditzakatzir הגיב:

    תודה דרור, על הכתיבה שלך, על הרגישות שלך, על שאתה – אתה. אני בטוחה, שאיריס, מביטה עכשיו, מבעד לענן הלבן שעליו היא יושבת, ומחייכת בסיפוק. כך בדיוק, נראה לי, היא היתה רוצה שתעזור בקידום המודעות לסרטן השד.

    אהבתי

  13. נועה הגיב:

    אוי דרור, אתה כזה מרגש…

    אהבתי

  14. Smadar Or הגיב:

    הצטמררתי לקרוא ולראות…. תודה לך …

    אהבתי

  15. ארי הגיב:

    כרגיל דרור, אתה קולע בול במילים מנוסחות היטב. כמו שכבר כתבתי לך בעבר, אנחנו עדיין בסרט הזה, אישתי גילתה את הגוש הקטנטן ביומולדת 40, אבל גם אצלה הסרטן הספיק להתפשט לפני שהסירו את הגידול. הלוואי והמודעות תעלה בעקבות הפוסט שלך, ובכך תציל חיים. מאחל לך ולדר חג שמח.

    אהבתי

  16. roni הגיב:

    תודה לך.
    תודה על התרומה למודעות למרות הכאב האישי.
    תודה שאתה מצליח להמשיך למרות הזמן הקצר שעבר.
    תודה שהיית עבור רעייתך ברגעים הקשים.
    מי יתן ויהיו לנו רק ברכות טובות

    אהבתי

  17. הידרופילית הגיב:

    רק כדי להיות בטוחה ב-100% –
    אפשר לשתף את הסרטון הזה ב-FB?
    תודה.

    אהבתי

  18. תודה דרור על דברים נכוחים ומסר חשוב , שהוא זה שצריך היה להוביל את חודש המודעות במקום הגימיקים שרצים ברשת..

    אלה הדברים שכתבתי היום על הלוח שלי בעניין זה:
    חודש אוקטובר נקבע כחודש המודעות לסרטן השד.
    בצד שורה ארוכה של פרסומים שונים בנושא ,"רץ" בפייסבוק קמפיין להעלאת המודעות באמצעות "משחק הנסיעות הדימיוניות לחו"ל" …
    לא ברור מה הקשר בין הדברים ולמה הוגה הרעיון סבר שהדרך להעלאת המודעות לנושא הרציני הזה היא באמצעות גימיק תלוש מהסוג הנ"ל.
    אולי משום שעולם הפרסום השתלט על תודעתנו והשיח הפך גימיקי..
    כמי שחוותה סרטן שד בשנה שעברה, ולמרבה המזל החלימה (נכון להיום) ,אני יכולה להעיד -משחק זה לא!

    כאלטרנטיבה למשחק הפירסומי אני מציעה להתמקד במונח "מודעות" ולנסות ליישמו הלכה למעשה.
    האגודות השונות קוראות לציבור הנשים להיבדק כי גילוי מוקדם מציל חיים -הן צודקות ,וכחלק מתפישה מודעת יש להקפיד על בדיקות מתאימות לגילוי מוקדם.
    מציעה לקרוא את הספר "לא לסרטן" -לפני שחוטפים..
    לפתח מודעות לאורח חיים מניעתי בהיבט תזונה, פעילות גופנית, שעות שינה ואמצעי רגיעה -לחיזוק המערכת החיסונית
    לפתח מודעות למוקדי "סטרס מכלה "בחיים -לזהות וככל האפשר לפתור
    לפתח מודעות בהיבט הקשבה אמיתית לגוף ואיתותיו
    לפתח מודעות וליטול אחריות אישית על בריאותנו תוך התייחסות ביקורתית גם לרופאים שלנו ..

    לקחת מ"חודש המודעות" את הצורך במודעות וליישם כל השנה אורח חיים מודע ומוכוון בריאות.

    שנהיה בריאים, וניקח את הדברים לאט ובנינוחות כמו השיר הנפלא הזה.
    umer – Slow
    http://www.youtube.com
    Watch the video for Rumer's debut single 'Slow' Pre-order Rumer's new album Boy's Don't Cry here: http://bit.ly/ycrVIz Get a free

    אהבתי

  19. טל א הגיב:

    אוי דרור…
    כמה קשה לראות את התמונה של דר ליד המצבה של איריס. הלב נחמץ ומתרסק לרסיסים…
    בזכות איריס גם אני נבדקת פעם בשנה… מקווה שהמודעות תעלה.
    תודה על הפוסט הזה.

    אהבתי

  20. נטע הגיב:

    מדוייק ונוגע, תודה דרור!

    אהבתי

  21. שני הראל הגיב:

    תודה רבה. מאז גיליתי שגם אני חולה לפני כחצי שנה בגיל 32, אני מנסה להעביר את המסר לכל מי שסביבי שתלך להבדק ושזו באמת לא מחלה של נשים מבוגרות בלבד. אני כותבת לך וכואבת, צר לי, צר לי מאד. אני אני כותבת לך כי בן הזוג שלי לא מדבר, הוא תומך כל כולו, אך לא מדבר, זה קשה.
    שולחת חיזוקים, ושוב, תודה על תעצומות הנפש לשתף.

    אהבתי

  22. יעל הגיב:

    אתה כ״כ צודק.
    וה״קמפיין״ הזה פשוט פתטי

    אהבתי

  23. פינגבאק: נמאס לשתוק « האחות הגדולה

  24. יונית הגיב:

    חושבת עליכם כל הזמן, ומתאבלת על איריס 😦
    בזכות איריס הלכתי להיבדק.

    אהבתי

  25. עונת סלט האבוקדו הגיב:

    דרור, תודה. כבר הרבה זמן שאני מדקלמת ״לכי להבדק״. אפילו יש לי הפנייה ביד כבר איזה חודשיים. 
    אחרי שקראתי את הפוסט שלך עכשיו- גם באמת קבעתי. 
    ואמרתי לנציגה מן העבר השני שתקבע גם היא. 
    תודה. 

    אהבתי

  26. פינגבאק: חודש המודעות לסרטן השד: העלאת מודעות זה לא מספיק | אינטרנט להשפעה ושינוי חברתי

  27. דינה הגיב:

    לא לסמוך על כירורג.מספיק שאחד אמר "הבדיקה תקינה".ובסוף זה שלב 3.לפחות היה לו שכל לשלוח לממוגרפיה בגלל שימוש בכדורים לגיל המעבר…

    אהבתי

כתיבת תגובה